środa, 23 stycznia 2013

szlakiem wina...

Jeśli ktoś lubi wino, zdecydowanie powinien wybrać się na wycieczkę do Hiszpanii. Można wykupić taką wycieczkę, nazywa się „ruta de vino” (szlakiem wina), polega ona na jeżdżeniu po różnych regionach Hiszpanii, gdzie wypoczywający zwiedzają  winnice, próbują  wina i oczywiście  podziwiają Półwysep Iberyjski,  smakują też znakomitych dań, charakterystycznych dla danego regionu Hiszpanii. W Polsce, o ile mi wiadomo, trudno jest wykupić taką wycieczkę, ale np. w Niemczech czy Belgii, nie powinno być z tym problemu. ( Zawsze można zgłosić się do mnie, pomogę zorganizować i chętnie udzielę informacji na ten temat.)

Wina w Hiszpanii nie brakuje, jednakże najsławniejsze  trunki, to takie oznaczone literami DO (symbol DO  to skrót od słów Denominacion de Origen dosłownie „nazwa pochodzenia”). Wina te wywodzą się właśnie z regionów specjalizującym się w wytwarzaniu tego napoju, na butelce jest znaczek i symbol DO + Castilla y León ,  Ribera del Duero, Catalunya ,   Rioja, Catalunya Interior , Castilla - La Mancha , El Penedès ,  Andalucía
( Wymieniłam te bardziej popularne. )

Hiszpania posiada ponad 5.500 winnic i upraw pod produkcje wina i hodowli winorośli. Rocznie, produkuje 33 mln hektolitrów wina. Jest w czołówce europejskich producentów wina, wraz z Francją i Włochami. Jeśli chodzi o spożycie, Hiszpania znajdują się na 9 miejscu w czołówce światowej.

W zeszły weekend na taką wycieczkę, szlakiem wina i barów, wybrałam się ze swoimi hiszpańskimi przyjaciółmi. Pojechaliśmy do konkretnego regionu-  La Rioja oraz odwiedziliśmy Kraj Basków.

Region Rioja dzieli się na trzy subregiony: Rioja Alta, Rioja Baja, oraz Rioja Alavesa. Najlepsze wina z Rioja, pochodzą z Rioja Alta. Do produkcji wina, używa się winogron tempranillo wraz z Garnacho Tinto. Rodzaje wina Rioja są podzielone w zależności od procesu starzenia się wina w beczkach (dąb amerykański) i dzielimy je na:
·         Wino Crianza - wino czerwone. Minimum 2 lata
·         Wino Reserva - wino czerowone. Minimum dwa lata, w tym minimum 1 rok wino musi przeleżakować w dębowej beczce
·         Wino Gran Reserva - minimum 2 lata w beczce dębowej i 3 lata w butelce. Wino Gran Reserva gwarantuje 5 letni proces starzenia się wina.*

W La Rioja zwiedziliśmy  dwa miejsca, pierwsze z nich to miasto Logroño. Jest to jedno z moich ulubionych miejsc, ze swoimi malutkimi uliczkami i barami. Zanim wejdziesz do którejś z uliczek, warto zapoznać się z mapą barów, co i gdzie można zjeść, bo wypić, to wiadomo co. Do Logroño jedzie się smakować wino.

Uliczki, o których mówię, są bardzo wąskie, zawsze jest tam dużo ludzi, stojących z kieliszkiem wina w ręku i rozmawiających. Do każdego kieliszka, rekomendowałabym zamówić małą przekąskę. W tym regionie sławne są smażone pieczarki, je się same kapelusze, bez nóżek, polewane są sosem z dodatkiem cebuli i soku z cytryny. Inną rzeczą są kaszanki, bardzo smaczne kanapki z szynką, patatas a la riojana  czyli ziemniaki z chorizo. A także wszelakie typowe dla całej Hiszpanii kanapeczki z owocami morza, rybami.

Tapas są tak ładne, że je się oczami i wchodząc do takiego baru zawsze czuję się jak dziecko w sklepie z cukierkami. Nie warto się spieszyć, spacerując po takiej uliczce i wchodząc od baru do baru, łyk wyśmienitego wina, kanapeczka i idziemy dalej. Powoli, bo pośpiech może spowodować szybkie zakończenie spaceru. My odwiedziliśmy około 7 barów, nie doszliśmy nawet do połowy pierwszej uliczki i mieliśmy dość. Mieliśmy dość na godzinę, bo wybieraliśmy się do kolejnego miejsca – EL CIEGO.

EL Ciego  znajduje się na terenie Kraju Basków. (El Ciego dosłownie znaczy ślepiec).  Faktycznie od wina można tam oślepnąć, w tej maleńkiej miejscowości znajduje się  aż 17 winiarni. Jedna z nich cieszy się szczególną sławą, ze względu na swój kosmiczny kształt i wygląd. Mowa o Marqués de Riscal, to nie tylko winnica, ale także luksusowy hotel. Budynek zaprojektowany przez Franka O. Gehry, tego samego, co zaprojektował Muzeum Guggenheima  w Bilbao. Jeśli ktoś lubi luksus i wino, to hotel stworzony jest dla niego. Można wykupić zwiedzanie i degustacje w winnicy, pakiet masaży, obiad, kolację w eleganckiej restauracji, jeśli kogoś interesują ceny, odsyłam na stronę internetową : http://www.evadium.com/escapada/vino-marques-de-riscal .

My poprzestaliśmy na podziwianiu budynku z zewnątrz, zdecydowanie nie pasuje do reszty krajobrazu, El Ciego to miasto z zabudową zachowaną jeszcze ze średniowiecza… Za to skorzystaliśmy z zaproszenia naszego przyjaciela do jego prywatnej winnicy, a właściwie winnicy rodziców, gdzie skosztowaliśmy młodego wina i zjedliśmy pieczoną jagnięcinę.

W La Rioja i Kraju Basków widać, że ludziom dobrze się powodzi. Z produkcji wina mają ogromne zyski. Jadąc samochodem widać same winiarnie i pola z rosnącymi pnączami, z których powstaje jeden z najszlachetniejszych i najstarszych trunków na świecie.

*http://www.hiszpania-apartamenty.pl/przewodnik-po-hiszpanii,regiony-produkujace-wino,384.html